Friday 7 December 2012

windows vista

Windows Vista adalah versi keenam bagi keluarga sistem pengendalian Microsoft Windows. Windows Vista mula dipasarkan kepada pengeluar OEM pada 8 November 2006 dan dilancarkan oleh Microsoft bagi pasaran Malaysia pada 8 Februari 2007. Windows Vista mempunyai antaramuka terkini yang cantik dan lutsinar, dikenali sebagai Aero. Semasa peringkat pembangunannya, Windows Vista dikenali dengan nama kodnya iaitu Longhorn sehinggalah ia memperoleh nama rasminya pada 22 Julai 2005 Keluaran Windows Vista didatangi lebih daripada lima tahun selepas perkenalan, Windows XP, menjadi tempoh terpanjang di antara dua keluaran Microsoft Windows.
Windows Vista memberikan banyak taksiran negatif. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telah menjatuhkan semula."Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.

Edisi Windows Vista

  1. Starter Edition - disasarkan kepada komputer berspesifikasi rendah untuk meningkatkan kadar celik IT terutamanya di kawasan pedalaman serta didapati dalam beberapa bahasa tempatan seperti versi Bahasa Melayu (Windows Vista Starter Edition bahasa Melayu masih belum dilancarkan buat masa ini) Versi Starter Edition tidak dilengkapi antaramuka Aero.
  2. Home Basic - untuk pengguna komputer rumah yang hanya sekadar melepasi keperluan minima Vista Capable dan menggunakan komputer untuk tugasan asas sahaja. Versi Home Basic juga tidak dilengkapi antaramuka Aero.
  3. Home Premium - untuk sebahagian besar pengguna komputer rumah.
  4. Enterprise - untuk perniagaan berskala kecil yang menyertai program Microsoft Software Assurance.
  5. Business - disasarkan untuk semua jenis perniagaan.
  6. Ultimate - merangkumi kesemua ciri-ciri yang terkandung dalam edisi Home Premium dan Business, disasarkan kepada pengguna komputer yang berkuasa tinggi.

Keperluan sistem Windows Vista

Vista Capable Vista Premium Ready
Pemproses 800 MHz 1.0 GHz
Ingatan 512 MB RAM 1 GB RAM
Kad grafik Serasi DirectX 9 GPU serasi DirectX 9 dengan Pembayang Piksel Perkakasan v2.0 dan sokongan pemacu WDDM 1.0
Ingatan grafik N/A 128 MB RAM menyokong sehingga 2,756,000 jumlah piksel (1920 × 1200) atau 512 MB+ untuk resolusi lebih tinggi seperti 2560x1600
Kapasiti cakera keras 40 GB 80 GB
Ruangan bebas cakera keras 14 GB 14 GB
Pemacu lain CD-ROM DVD-ROM

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home